Jumaat, 13 September 2013

Tawadhu' ~ Sifat Rendah Hati yang semakin dilupai~


Assalamu'alaikum wbt.
Bila disebutkan saja perkataan ini, sudah pasti biasa didengari semua, apakah gambaran pertama yang terlintas di minda kalian? Ketika berhadapan dengan orang yang dikatakan Tawadhu’, apakah yang kalian rasakan? Kagum, hormat, terpana atau apa? Atau mungkin terlintas sahaja bisikan-bisikan seperti
“Poyo ar mamat ni.”
“Adoi, lembik betul orang macam ni.”
“Weh, hati-hati jalan, takut terlanggar tiang. haha!”


Definisi Tawadhu’
Mungkin ramai yang tidak pasti apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan Tawadhu’ termasuklah penulis sendiri. Kerap juga kita salah tafsirkan sifat ini lalu mempraktiskannya tanpa batasan tertentu sehingga kita membenarkan penganiayaan atau penindasan berlaku.
Dalam buku ‘Akhlaqul Mukmin’ karya Amru Khalid, penulis terkenal dari Indonesia, beliau telah memberikan dua maksud kepada perkataan ‘Tawadhu’ iaitu menerima kebenaran yang datangnya daripada siapa sahaja dan mampu menjalin interaksi dengan semua manusia. Sememangnya manusia terlalu banyak dipengaruhi sentimen-sentimen seperti senioriti, taraf ekonomi, pangkat, latar belakang pendidikan, bangsa dan sebagainya. Lalu, ego membelenggu dan menghalang kita daripada menerima pendapat daripada orang lain yang mungkin lebih muda, miskin, berpangkat rendah dan lain-lain.
Yang dikatakan tawadhu’ itu, lupakan segala sentimen dan terimalah kebenaran yang diungkapkan sesiapa sahaja walaupun pahit. Selain itu, cuba untuk bermesra dan berkasih sayang dengan semua manusia walaupun berbeza. Paling penting, tawadhu’ secara global kita definisikan sebagai merendah diri di hadapan Allah SWT.
Pesan Imam Al-Ghazali
Imam Al Ghazali pernah berpesan mengenai tawadhu’. Beliau mengatakan,
“Janganlah engkau melihat kepada seseorang kecuali engkau menilai bahwa ia lebih baik darimu. Jika melihat anak kecil, engkau mengatakan, 'Ia belum bermaksiat kepada Allah sedangkan aku telah melakukannya, maka ia lebih baik dariku’. Jika melihat orang yang lebih tua, engkau mengatakan, ‘Orang ini telah melakukan ibadah sebelum aku melakukannya, maka tidak diragukan bahwa ia lebih baik dariku.’ Dan jika ia melihat orang alim (pandai), maka ia berkata,’Ia telah diberi Allah ilmu lebih dibanding aku dan telah sampai pada darjat yang aku belum sampai kepadanya.’ Kalau ia melihat orang bermaksiat, ia berkata, “Ia melakukannya karena kebodohan, sedangkan aku melakukannya dan tahu bahwa perbuatan itu dilarang. Maka, hujjah Allah kepadaku akan lebih kuat.” (Maraqi Al Ubudiyah, hal. 79)

Tawadhu’ Rasulullah SAW
Pastinya tauladan terbaik dalam soal tawadhu’ ini ialah Rasulullah SAW. Mari kita perhatikan hadis-hadis berikut:
Dari Anas bin Malik Radhiallaahu anhu ia berkata, yang artinya: “Suatu hari seorang wanita datang menemui Rasululloh Shalallaahu alaihi wasalam ia mengadu kepada beliau sambil berkata: “Wahai Rasululloh, saya membutuhkan sesuatu dari Anda.” Rasululloh Shalallaahu alaihi wasalam berkata kepadanya: “Pilihlah di jalan mana yang kamu kehendaki di kota Madinah ini, tunggulah aku di sana, niscaya aku akan menemuimu (melayani keperluan-mu).” (HR Abu Daud)

Rasulullah SAW bersabda: yang bermaksud “Tiada berkurang harta kerana sedekah, dan Allah tiada menambah pada seseorang yang memaafkan melainkan kemuliaan. Dan tiada seseorang yang bertawadhu’ kepada Allah, melainkan dimuliakan (mendapat ‘izzah) oleh Allah.” (HR Muslim)


Tawadhu’ adalah lawan dari takabbur. Semoga hadith Rasulullah SAW tersebut menjadi pelajaran sekaligus peringatan bagi orang-orang yang takabbur dari sifat sombong dan angkuh. Takabbur merupakan jalan menuju Neraka, wal ‘iyaadzubillah, meskipun hanya sebesar biji zarah. Ketakabburan yang paling tinggi adalah manakala seseorang sudah merasa lebih tinggi daripada Allah SWT, sebagaimana yang telah dilakukan oleh Fir’aun. Mudah-mudahan kita semua dianugerahi sifat-sifat tawadhu’ dan dijauhkan dari sifat-sifat tercela.
 
“Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan.” (Al-Furqan: 63)





0 ulasan :

    Disclaimer

    Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.

    Penulisan di seri.my merupakan pendapat peribadi penulis.

    Pakej Istimewa

    Dengan setiap pembelian vitamin di sini, anda layak mendapat:-
    - Harga Istimewa
    - Jadual Makan Vitamin
    - Konsultasi Percuma Berterusan
    - Jemputan ke group Facebook exclusive
    - Peluang menjana income dengan Shaklee

    Rakan Sihat

    Kedah - Aimi Baiduri
    Selangor / KL - Faeza Seri

    Zulfae Solution

    Rakan anda dalam mempersiap-siagakan perniagaan anda sebelum masuk ke peperangan pemasaran online.

    Dapatkan blog, minisite, website dan websystem untuk perniagaan anda pada harga yang sukar dipercayai.