Isnin, 9 September 2013

Aku benci MLM. Sungguh!!!

Di zaman universiti dulu, saya pernah terkena dengan satu MLM. Kawan datang promote baik punya. Sanggup datang dari university yang beratus batu jauhnya sebab nak promote kat kitorang. Saya pun join kerana dok gilakan benefit yang di jaja bagai nak rak. Terbakar beb terbakar.

Tapi seperti yang ramai boleh jangka, ini kes terbakar sampai rentung. Memang tension beb. Siap sampai tobat la tak mau sentuh, tak mau dengar dan tak nak kawan dengan MLMer... tu diaa... sampai macam tu sekali.

Macam ni la perasaan saya apbila dekat RM1000 lebur tanpa apa-apa pulangan. Janji tinggal janji. Kawan baik pun dah lari. Aduh..sakitnya hati.

Dah tu, kenapa join Shaklee. Shaklee kan MLM

Shaklee ni lain. Shaklee ni different (macam beza je maksud dengan lain haha). Pokoknya, it is different (^_^)> Adoi.. bang...dah dah... dah faham dah. Dia ni lain. Tapi pesal?

Sebab saya join Shaklee bukan sebab nak buat biz pun. Saya join sebab saya nak membership price sbb saya nak makan. Saya nak makan sbb it is proven berkesan. Then saya nak join group marketing dia. Banyak gile ilmu dlm tu. Tak dek langsung terfikir nak join sebab nak cari orang la, jual tebalkan muka ke apa ke. Tobat hangit saya dah tak nak dah.



Tapi apa yang magicnya... sebab Shaklee is so family oriented saya jadi jatuh cinta pada Shaklee (especially group ini). Event boleh bawak anak pinak (riuh rendah beb..happening) dan tak yah pening kepala nak cari orang yang tolong jaga. Pastu, semua nye humble je. Tak dek nak kerek2. Semua orang berebut nak share skills dan kemahiran masing2. Semua nak contribute. Pergh...ini group gile. Tak pernah saya join group gini. Serious beb.

Seperkara lagi. Produk Shaklee tak mahal macam produk sesetengah MLM. Tak payah la saya sebut di sini. Anda pun pasti tau sebiji dua yang harga tak masuk akal kan. Vitamin Shaklee harga puluh-puluh je (kebanyakkannya).  Contohnya Vitalea tu, bawah RM80 kot. Tahan 4 bulan lak tu. So less than RM20 a month. Cuba check harga multivitamin di farmasi yang berdekatan anda. Most of them lebih mahal dari ini weh.

Dan untuk pengetahuan anda. VitaLea tu adalah antara multivitamin terbaik di dunia. Tak percaya sila Google. Saya tunjuk contoh how easily a VitaLea desolve compare dengan synthetic multivitamin yang bersepah di pasaran. Jom usha video di bawah:



Bila dah mula jatuh cinta, mula la asyik-asyik terfikir nak buat secara serious walaupun Zulfae Solution tetap mesti diteruskan. Itu main business tu. But you know what? Shaklee is a very easy business. Memang boleh buat in parallel kalau kita decide nak buat mcm tu. Apatah lagi kalau pasangan pun sama-sama buat. "Berdua kan lebih baik".

Ada seorang kawan saya, dah Dr. Ir lagi. Tapi dia juga tolong wife dia dalam Shaklee as Internet Marketer. In less than 1 year, wife dia pun dah dapat pendapatan 5 angka dengan dok kat rumah je. Pergh, saya pun nak wife dok kat rumah jaga anak tapi 5 angka jugak. Korang? Tak nak ke? Kalau tak nak pun tak pe... tak kecik hati pun ... :) (Kita tuai apa yang kita tanamkan....kannnn).

Kecoh dan penasaran tunggu bahagian masing-masing. Amiera dari pukul dua petang dok mark kek ini.


Alhamdulillah. Ini bulan kedua wife saya buat. Kiranya bulan pertama dia mula serious. Bulan lepas dah dapat bonus 3 digit. Not bad pada saya. Dan bulan ni dia tengah berusaha untuk dapatkan 4 digit. Yang saya seronok, dia jalankan biz ni purely depan laptop di rumah. Tak perlu nak keluar rumah meeting bagai. Anytime dia boleh left the laptop and entertain anak-anak dan hubby dia. Kerja di office masih dia mampu lakukan seperti biasa.

Bila tengok isteri makin semangat, kita pun naik semangatkan. So saya pun mula la makeover blog dia, timeline banner dia dan buatkan blog dan fb page untuk 'anak-anak' dia secara percuma. By default, Zulfae Solution akan charge at least RM100 utk blog makeover atau pun RM40-50 untuk blog dengan social network yang baru. Untuk 'anak-anak' kami... semuanya percuma. Ye la kan, mesti nak yang terbaik dengan anak-anak kan. Nak coach dan assist akan menjadi lebih mudah apabila semua tools yang mereka perlukan untuk berperang di persada bisness online ini tersedia. Malah in the future, dok tengah rancang nak bangunkan sistem database untuk mereka. Insya-Allah.


Akhir Kalam

Akhir kalam, saya berharap agar sedikit perkongsian yang sedikit ini mampu membuka minda dan pandangan anda terhadap MLM yang bernama Shaklee. Dan saya juga berharap agar para suami yang dok tak berapa nak sokong wife buat Shaklee tu, sokong lah. Biz ni memang kena dengan jiwa mereka. Pasal kesihatan, kecantikan dan kekeluargaan.

Cuma yang paling penting, yang saya rasa yang saya wajib bagi tau adalah; join la group yang betul. Salah group memang sadis. Terkontang kanting tanpa bantuan dan projek. Dapat group yang power, memang amat indah dunia biz Shaklee. Dibantu, disponsor dan dilatih. Alhamdulillah, saya bersyukur sangat-sangat sebab isteri saya memilih untuk masuk ke dalam group yang betul. Saya, walaupun seorang pengusaha dalam biz IT turun terkecimpung dan memperoleh manfaat darinya.



0 ulasan :

    Disclaimer

    Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.

    Penulisan di seri.my merupakan pendapat peribadi penulis.

    Pakej Istimewa

    Dengan setiap pembelian vitamin di sini, anda layak mendapat:-
    - Harga Istimewa
    - Jadual Makan Vitamin
    - Konsultasi Percuma Berterusan
    - Jemputan ke group Facebook exclusive
    - Peluang menjana income dengan Shaklee

    Rakan Sihat

    Kedah - Aimi Baiduri
    Selangor / KL - Faeza Seri

    Zulfae Solution

    Rakan anda dalam mempersiap-siagakan perniagaan anda sebelum masuk ke peperangan pemasaran online.

    Dapatkan blog, minisite, website dan websystem untuk perniagaan anda pada harga yang sukar dipercayai.